Acostar-me a les qüestions d'educació
des d'un punt de vista social i comunicatiu implica intentar entendre què és el que l'educació ha d'oferir perquè
els escolars puguin viure vides productives a curt i mitjà termini. Per “vides
productives” no s'ha d’entendre com relacionades amb els béns i serveis. El meu
compromís és el de posar les necessitats humanes per a una vida satisfactòria i
positiva com valors no negociables. Aquest enfocament difereix de la noció
d'educació per a la reproducció, que es basa en l'estabilitat de les formes
culturals i socials. L'estabilitat i l'autoritat
són ànimes bessones. Gran part de la pràctica docent es basa en el supòsit que
el professorat pot simplement reproduir formes socials i culturals, fent les
coses com sempre s'han fet, i que al final els estudiants aprendran. En la majoria de les comunitats educatives
en aquests dies, les persones han de crear els seus móns d'acord amb el que
s'espera d'ells, i la tendència és per estar satisfets amb la semblança.
Els
nostres instints educatius romanen tancats en una mentalitat prescriptiva que
suposa que l'aprenentatge és uniforme i predictible. Els educadors prenen
decisions tot el temps, reforçant o
trencant les convencions. Les decisions que prenguin dependran, entre altres
coses, de la seva “voluntat" (o energia) per suportar les conseqüències de
la seva resistència. Cal tenir en compte que, tant quan
aprenem com quan ensenyem, no simplement utilitzem uns sistemes de
representació externs a la nostra manera de viure en la societat. El que fem és posicionar-nos en el món, expressant una orientació
que és cultural, social i històrica. Per aquesta raó, el disseny pedagògic de cada
professor i la seva disponibilitat per trencar convencions i innovar depèn,
entre altres coses, de la seva obertura a trencar convencions i crear noves
formes de resoldre els dilemes docents de cada dia.
En aquest corrent de pensament, la
pràctica pedagògica es converteix en un procés de disseny: el professor fa
constantment eleccions en un ventall d'alternatives de tipus de textos, formes
de treballar-los, formes d'interacció amb els estudiants i avaluació dels seus treballs.
A més, també el procés d'aprenentatge es considera resultat d'una activitat de
disseny: el que l'estudiant fa quan aprèn és apropiar-se dels recursos
semiòtics que se li ofereixen durant la pràctica pedagògica, interpretar-los, reinterpretar
el seu propi ventall de significacions i produir nous recursos semiòtics. És
aquí, en la producció de recursos semiòtics que emergeixen del procés
d'apropiació viscut per l'estudiant, que l’educador pot apreciar el procés
d'aprenentatge. A través de les evidències generades pels estudiants, el professor
(re) dissenya la seva pròpia pràctica, ja que hi troba informació sobre el
major o menor èxit de les seves eleccions pedagògiques.
No hay comentarios:
Publicar un comentario